De fel nu mă arunc în astfel de polemici, însă nu demult am întâlnit un crâmpei de
informaţie - ca să zic aşa - ce consider
că ar putea "îmblânzi" măcar parţial războiul total dintre adepţii
ateismului şi cei care cred în Divinitate, argumentele din citatul de mai jos putând fi de interes pentru
cei cărora logica le spune mai mult decât patima.
Aşadar, pe filiera unui cunoscut geograf şi geopolitician român, Silviu Costachie, avem posibilitatea să scoatem la lumină o concepţie de referinţă asupra statului, pe care reputatul Jean Gottman - exponent important al Şcolii de Geografie Politică Franceză - a lăsat-o umanităţii în urmă cu peste şase decenii.
Despre Gottman se ştie că este promotorul unei geopolitici lipsite de ideologie, iar în mentalul colectiv a rămas ca fiind cel care a introdus pentru prima oară termenul de "megalopolis", în scopul definirii arealului BosWash de pe coasta nord-estică a S.U.A. ( marea aglomerare urbană ce porneşte de la Boston, trece prin New-York, Philadelphia şi sfârşeşte la Washington).
![]() |
Jean Gottman |
Despre Gottman se ştie că este promotorul unei geopolitici lipsite de ideologie, iar în mentalul colectiv a rămas ca fiind cel care a introdus pentru prima oară termenul de "megalopolis", în scopul definirii arealului BosWash de pe coasta nord-estică a S.U.A. ( marea aglomerare urbană ce porneşte de la Boston, trece prin New-York, Philadelphia şi sfârşeşte la Washington).
Din volumul “Geografie Politică” (Silviu Costachie, 2004), citez:
"Un
nou tip de abordare a statului se iveşte în anul 1952, fiind prezentat de Jean
Gottman sub formă unei teorii în care apare pentru prima dată termenul de
"iconografie" în sensul de simbolistică naţională (volumul: "La politique
des Etats et leur géographie" - n.a.). În concepţia lui Gottman, pentru existenţa
unui stat este nevoie de păstrarea unui echilibru între "forţele
unificatoare" reprezentate de simbolurile naţionale (elementele de
iconografie) şi "forţele destabilizatoare", reprezentate de
circulaţia ideilor, a oamenilor, pătrunderea noilor modele existenţiale etc.
Gottman sesisează corect faptul că existenţa unor simboluri naţionale dă o
anumită vitalitate statului, acestea funcţionând ca forţe centripete. Simbolistica
lucra prin intermediul oamenilor, întărind coeziunea grupului şi dând
justificare psihologică apartenenţei la grup-naţiunea. Pe de altă parte,
forţele destabilizatoare amintite, îşi aveau efectul tocmai datorită
pătrunderii noilor idei din exterior, idei ce ofereau "alternative” de
evoluţie a statului respectiv. Forţele destabilizatoare nu distrugeau în acest
caz statul, ci îl "transformau" într-unul nou, construit, însă, în
afara specificului naţional iniţial reprezentat de simbolistica.
Importanţa
acestei teorii constă în faptul că autorul ei a sesizat rolul deţinut de
naţiune şi de simbolistica acesteia în păstrarea specificului naţional al unui
stat. Introducerea termenului de "iconografie" a reprezentat un pas
înainte spre abordarea modernă a unităţilor politico-administrative, cum este
statul" .
La cum
reies lucrurile din cele înşirate mai sus, dacă cineva a ales să fie ateu
convins nu înseamnă că oamenii care gândesc diametral opus (şi nu mă refer
neapărat la habotnici, ci la persoanele raţionale, dar care îşi permit luxul de
a vedea în spaţiu sacru, în credinţă un
punct de reper) sunt de blamat...sau invers. Practic ambele categorii sunt
feţele aceleiaşi monede, iar atâta timp cât echilibrul se va păstra, însăşi
evoluţia statului/naţiunii respective va fi una sănătoasă.
De bine de
rău se poate observa cum multe naţiuni din “lumea bună” îşi păstrează valorile
în primul rând prin acea cumpănire de care vorbea Gottman în urmă cu peste şase
decenii.
Deşi poate
nu e cel mai indicat, îmi vine la îndemână exemplul vecinilor noştri de la
vest. Fără a face apologia Ungariei (şi cel mai probabil ilustrând empiric,
unilateral, lucrurile), "Doctrina Sfintei Coroane", "Sfântul
Ştefan", "Sfânta Cruce" par a fi noţiuni care îi animă, îi adună şi le menţin spiritul
viu maghiarilor în această era globalistă, dincolo de faptul că servesc şi
puseelor revanşarde şi de superioritate aşa-zis ancestrală pe care o parte din
elitele acestui stat le au în relaţie cu ţările limitrofe (conform George Damian: "Modificarea Constituţiei Ungariei din 2011 a introdus în legea
fundamentală o referire la Sfânta Coroană, considerată ca o întrupare a
continuităţii statalităţii şi a unităţii naţiunii maghiare").
În privinţa
valorilor moderniste nu poate afirma nimeni că vorbim de un capitol lipsă celor
din Câmpia Panonică (în ciuda
derapajelor de tot felul ale guvernării de dreapta), însă tot aici au reuşit să
înglobeze în epoca asta a globalizării şi chestii de fundament, cum ar fi
aspectele iconografice şi se pare că succesul acestui "dualism" este
neîndoios.
Denigratorii
ar spune că modelul simbiotic amintit este unul desuet sau irelevant şi -
invariabil - ar combate argumentaţia cu amănunte ce coboară până spre Evul
Mediu Târziu, ducând spre Inchiziţie, spre rolul Bisericii Catolice sau
Protestante în înăbuşirea dreptului la exprimare din ultimele sute de ani, spre
războaiele datorate bisericii ş.a.m.d.
Dacă ar fi să intrăm în amănunte
istorice, nu poate nega nimeni rolul primordial pe care catolicismul l-a avut
în sudarea, coagularea, formarea unor naţiuni precum Franţa, Lituania, Polonia
etc. Iar protestantismul a avut acelaşi efect în cazul Marii Britanii, Irlandei
sau Scoţiei (calvinismul). Aşa că ar fi bine să-i lăsăm pe aceştia să aibă
mustrări de conştiinţă în ce priveşte derapajele din epocă ale acestor
instituţii religioase.
În aceeaşi perioadă, Biserica de Răsărit s-a remarcat
printr-o autarhie totală, o pasivitate aflată în deplină contradicţie cu
prozelitismul religiilor apusene, însă asta e altă poveste.
Revenind pe
meleagurile noastre, complexele de inferioritate, negarea celor sfinte,
demitizarea istoriei României, înghiţirea "găluştilor" pe nemestecate
(sub formă teoriilor aruncate de-a valma pe "piaţă" şi care au un
succes fabulos dar totodată nejustificat) devin, pe zi ce trece, adevărate virtuţi ale multor cetăţeni
autohtoni, în aparenţă educaţi, dar care nu filtrează informaţia din toate
unghiurile posibile.
Cert este
că acea comunitate de idei, de fapte,
naţiunea ca atare nu poate fi "sudată" în secolul 21 decât prin
acceptare şi respect reciproc între cei cu vederi diferite. Adevărul este
undeva la mijloc însă orice derapaj într-o extremă sau alta nu e de bun augur. Nici să
dăm cu parul, să excludem o instituţie care a avut (şi are!) un rol de
netăgăduit în formarea naţiunii/naţiunilor, dar nici să ignorăm caracterul
evolutiv al societăţii nu-i a bună!
Iar dacă ar
fi s-o spunem pe cea dreaptă, dincolo de virulenţa - de multe ori demnă de o
cauză mai bună - a celor proclamaţi "atei", mingea se află într-o
mare măsură şi în terenul B.O.R.-ului (Bisericii Ortodoxe Române), în a păstra
acest echilibru despre care un vizionar precum Jean Gottman vorbea în anul
1952.
Colindând ţara asta în lung şi-n lat, am găsit nenumărate mănăstiri
izolate, schituri, oameni de calitate, care trăiesc dincolo de stilul
materialist, într-o simplitate uneori şocantă, dar înălţătoare.
În speţă,
nu despre ei e vorba, ci despre criza destul de profundă a acestei instituţii
nereformate, a oamenilor care oblăduiesc domeniul şi care nu realizează faptul
că anumite măsuri/comportamente/epatări/afaceri/perspective perimate nu prea se
mai "pupă" cu această eră digitală în care presiunea publică este din
ce în ce mai vizibilă, iar enoriaşii sunt înzecit mai uşor de pierdut decât de
câştigat.
Aici avem o
problemă, iar temerea este că în acest ritm se va ajunge - mai de vreme sau mai
târziu - la o dereglare a mutualismului forţelor "unificatoare" şi a
celor "destabilizatoare", efectele fiind greu de cuantificat pentru
un popor şi aşa greu încercat de flagelul dezbinării şi al mâncătoriei
reciproce.
Cel mai
înţelept ar fi să conştientizăm fiecare utilitatea acestui echilibru, poate
astfel vom reuşi să contribuim, celulă cu celulă, la îndreptarea derapajelor
din interiorul celor două tagme, altfel rezultatul acestei "cârdăşii"
a patimilor, scânteile dintre unii şi alţii, lipsa de viziune, ducând la
migraţia energiilor constructive pe un tărâm al întunericului, sărăcind moral
societatea ca atare...
Rezumând:
“virtuţile” contemporane indezirabile, tăgada de care dau dovadă mulţi români
instruiţi în “satul global”, în asociere cu doza de anacronism (dar şi
mercantilism!) a organizaţiei religioase
de referinţă în acest spaţiu carpato-dunărean, reprezintă un cocktail periculos
în funcţie de dozajul cu care se îmbină cele două “lumi” din ce în ce mai
antagoniste!
Unii ar spune că tindem spre
post-românism, orice este posibil. Însă trebuie să ne decidem dacă dorim să
trăim doar precum nişte indivizi care ocupă un teritoriu şi sunt pe zi ce trece mai uşor asimilabili sub rezonul cosmopolitismului, ori ne păstrăm identitatea şi
mergem înainte sub forma unei naţiuni veritabile şi tot ceea ce implică acest
statut?!?
Noi, romanii, ne dorim o tara mai buna, mai prospera, mai noua. Dar noi, romanii, cand vom deveni mai buni si mai noi? Si eu sunt in acelasi gand cu neamul meu, numai ca toate schimbarile pleaca de la noi insine, individual, si abia atunci vom incepe sa cladim. De cand cu democratia, am vrut sa facem multe batand din palme. Am uitat sa "meserim", sa fim uniti, sa ne rugam, sa fim romani. Am vrut sa fim occidentali. Credinta, care stim foarte bine ce rol are, o blamam astazi si o calcam in picioare. Oare a face bine celuilalt, a ne iubi semenii, a fi toti intr-un singur gand, inseamna lucruri rele? Am vrut occidentali, aia suntem, doar intr-o alta forma, mult mai dezbinata decat ce vedem.
RăspundețiȘtergere